مسیر زندگی؛ دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و دویدن در یکی از طولانی‌ترین مسیرهای شهری تهران

«مسیر زندگی»، یک مسیر ۴۷ کیلومتری تازه در قلب تهران است که پارک‌های فدک، پردیسان و نهج‌البلاغه را به هم متصل می‌کند. این مسیر ویژه پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و اسکوترسواری طراحی شده و با امکانات رفاهی، پل‌های مدرن و نورپردازی شبانه، تجربه‌ای سبز و جذاب برای ورزش و تفریح خانواده‌ها و ورزشکاران فراهم کرده است.
مسیر ۴۷ کیلومتری دوچرخه سواری تهران

 مسیر زندگی؛ سفری سبز در قلب تهران

وقتی اهل ورزش‌های فضای باز باشید، همیشه دنبال محیط‌هایی می‌گردید که بتوانید با خیال راحت ورزش کنید؛ فضاهایی مثل پارک‌ها. در سال‌های اخیر، با افزایش محبوبیت ورزش‌هایی مانند دویدن، نیاز به پارک‌هایی با مسیرهای طولانی‌تر و مجهزتر برای پیاده‌روی و دویدن بیشتر شده است.

پارک پردیسان یکی از همین فضاهای محبوب دوندگان در تهران است؛ به‌خاطر مسیرهای مناسب و دسترسی آسان برای ساکنان مرکز و غرب شهر تهران. حالا شهرداری منطقه ۲ تهران در اسفند ۱۴۰۳، با افتتاح پروژه‌ای به نام «مسیر زندگی»، گامی بلندتر در این مسیر برداشته است: مسیری ۴۷ کیلومتری برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از اسکوتر که چهار پارک تهران را به یکدیگر وصل می‌کند؛ پارک نهج‌البلاغه (فاز ۱ و ۲)، پارک پردیسان، پارک فدک و پارک ۱۳ هکتاری شمال اتوبان همت.

ورودی اول مسیر زندگی از داخل خیابان ایران‌زمین است و داخل باغ‌راه فدک قرار دارد. باغ‌راه فدک با یک پل از روی بزرگراه شیخ فضل‌الله عبور می‌کند و وارد بوستان ۱۳ هکتار در غرب بزرگراه شیخ فضل‌الله و شمال بزرگراه همت می‌شود. این مسیر در ادامه بزرگراه همت ادامه دارد تا اینکه دوباره با یک پل دیگر از روی‌ بزرگراه همت عبور می‌کند و به پارک پردیسان می‌رسد و که کل دور پارک پردیسان شامل این پروژه است و بعد در انتهای ضلع جنوب غربی پارک پردیسان به فاز جنوبی (فاز ۲) پارک نهج‌البلاغه وصل می‌شود. بخش زیادی از فاز جنوبی پارک نهج‌البلاغه شامل پروژه می‌شود و بعد با یک زیرگذر به ضلع شمالی پارک نهج‌البلاغه می‌رسد و کل فضای فاز شمالی پارک نهج‌البلاغه نیز شامل پروژه می‌شود.

مسیر ۴۷ کیلومتری دوچرخه سواری تهران

پل‌هایی که پارک‌ها را به هم می‌دوزند

اتصال این چهار پارک به هم از طریق پل‌ها و زیرگذرهای مختلفی انجام شده است. فاز ۱ (شمالی) و ۲ (جنوبی) پارک نهج‌البلاغه پیش‌ازاین از طریق زیرگذری که از زیر بزرگراه همت می‌گذرد به هم متصل بودند. پارک نهج‌البلاغه و پردیسان هم به‌وسیله خیابانی در سمت شرق نهج‌البلاغه به هم مرتبط شده‌اند.

جدیدترین اتفاق اما ساخت پلی روگذر است که پارک پردیسان و پیاده‌راه همت (بوستان ۱۳ هکتاری) را به یکدیگر وصل می‌کند. حالا می‌توان از بالای بزرگراه همت گذشت و وارد فضایی شد که با معماری چشم‌نوازش مخصوص دوچرخه‌سواران و پیاده‌روها طراحی شده است و بعد با یک پل دیگر از روی بزرگراه شیخ فضل‌الله به پارک فدک رسید.

مسیر ۴۷ کیلومتری جدید تهران

ساختار مسیر جدید دوچرخه‌سواری تهران

«مسیر زندگی» مسیری است که با رنگ‌آمیزی روی زمین مشخص شده است. بخش‌های معمولی با رنگ آبی و بخش‌های خطرناک یا تقاطع‌ها با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی شده است. این نشانه‌گذاری کمک می‌کند که ورزشکاران و عابران با ایمنی بیشتری در مسیر حرکت کنند. این مسیر تنها برای دوچرخه‌سواران طراحی نشده؛ عابران پیاده و اسکوترسواران نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. در طول مسیر ۱۳ ورودی مختلف وجود دارد که بیشتر آن‌ها در ورودی‌های پارک‌های پردیسان، فدک و نهج‌البلاغه پراکنده‌اند.

امکانات رفاهی متنوعی در این مسیر پیش‌بینی شده است: ایستگاه‌های شارژ دوچرخه‌های برقی، اتاق‌های مادر و کودک، آب‌خوری‌ها، نیمکت‌ها، سایه‌بان‌ها، ایستگاه‌های اورژانس، سرویس‌های بهداشتی و همچنین فضاهایی برای کرایه دوچرخه و اسکوتر.

نورپردازی شبانه مسیر هم فضای دلنشینی برای قدم‌زدن یا دوچرخه‌سواری شبانه ایجاد کرده است.

مسیر ۴۷ کیلومتری جدید تهران

تجربه‌ای فراتر از ورزش در مسیر زندگی

مسیر زندگی فقط یک پروژه ورزشی نیست؛ اینجا جایی است برای آرامش، تفریح و حتی معاشرت. نیمکت‌های متعدد، سایه‌بان‌ها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی، مسیر را تبدیل به فضایی کرده‌اند که می‌توان در آن استراحت کرد، کتاب خواند یا به‌سادگی از تماشای طبیعت لذت برد.

قوانین ساده اما مهم در مسیر جدید دوچرخه‌سواری تهران

یکی از نکاتی که رعایت آن در این مسیر اهمیت زیادی دارد، توجه به علائم راهنماست. در بخش‌هایی که به دلیل باریکی مسیر عبور عابران ممنوع شده، باید به تابلوها توجه کرد. مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در بسیاری از نقاط به طور جداگانه مشخص شده‌اند.

در مکان‌هایی مانند پارک پردیسان که به دلیل شلوغی نیاز به‌دقت بیشتری وجود دارد، رعایت این قوانین بسیار ضروری است. همچنین حرکت از سمت راست، قانونی ساده اما مؤثر است که کمک می‌کند برخوردهای احتمالی کاهش پیدا کند.

در طول مسیر تابلوهایی مبنی بر استفاده از کلاه ایمنی نصب شده است؛ اما متأسفانه به کسانی که دوچرخه کرایه می‌کنند کلاه داده نمی‌شود و این موضوع خطرناک است. پیشنهاد می‌شود که کلاه هم کرایه داده شود و یا برای کرایه دوچرخه کلاه شخصی را همراه خود داشته باشید.

در بخش کرایه دوچرخه می‌توانید دوچرخه برقی کرایه کنید تا انرژی کمتری از شما گرفته شود و تمام مسیر را ببینید.

در این مسیر می‌توانید با دوچرخه شخصی خود نیز وارد شوید و کل مسیر را طی کنید و محدودیتی برای استفاده از وسایل شخصی نیست.

مسیر ۴۷ کیلومتری دوچرخه سواری تهران

از کجا شروع کنیم؟

اگر تازه‌کار هستید و دوچرخه ندارید و یا برای تفریح می‌خواهید دوچرخه‌سواری کنید، شروع از پارک فدک توصیه می‌شود. این پارک نه‌تنها مسیرهای آسان‌تری دارد، بلکه امکان کرایه دوچرخه و اسکوتر هم فراهم است.

اگر دونده حرفه‌ای هستید، پارک پردیسان به‌خاطر مسیرهای طولانی و مسطحش گزینه مناسبی است. برای دوندگانی و دوچرخه‌سوارانی که به دنبال تمرین در مسیرهای شیب‌دار هستند، فاز ۲ پارک نهج‌البلاغه پیشنهاد می‌شود؛ جایی که سربالایی و سرپایینی‌های خوبی وجود دارد و نسبت به پردیسان خلوت‌تر است.

 

توسعه مسیر زندگی در آینده

شهرداری منطقه ۲ اعلام کرده است که در سال آینده، فاز دوم و سوم مسیر زندگی افتتاح خواهند شد. قرار است طول مسیر به ۱۰۰ کیلومتر برسد و مناطقی مانند سعادت‌آباد، طرشت، کوی نصر و پونک را نیز شامل شود علاوه بر این، فاز دوم پروژه اکو پارک فرحزاد نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی منطقه نیز توسعه خواهد یافت.

ورودی‌های مسیر ۴۷ کیلومتری جدید تهران

ورودی ۱ و ۲ و ۳، این سه ورودی، ورودی‌های پارک فدک است که ورودی ۱ و ۲ در خیابان ایران‌زمین و ورودی ۳ در ضلع جنوب شرقی میدان صنعت است.

ورودی ۴ و ۵، به بوستان ۱۳ هکتاری می‌رسد و از خیابان سیمای ایران واقع در شمال اتوبان همت است.

ورودی ۹، در واقع ورودی اتوبان همت به پارک پردیسان است.

ورودی ۱۲، ورودی اتوبان حکیم به پردیسان است.

ورودی ۶، از انتهای بلوار ایوانک غربی است که به فاز ۱ (شمال) پارک نهج‌البلاغه می‌رسد و پارکینگ هم دارد.

ورودی ۷، انتهای بلوار همیلا در بزرگراه اشرفی اصفهانی است و این مسیر ضلع غربی فاز ۱ پارک نهج‌البلاغه است.

ورودی ۸، ضلع جنوبی فاز ۱ پارک نهج‌البلاغه گفته شده است.

ورودی ۱۳، هم در ضلع غربی فاز یک پارک نهج‌البلاغه است که هنوز بهره‌برداری نشده است.

مسیر ۱۰، ضلع غربی فاز ۲ (جنوبی) پارک نهج‌البلاغه است.

مسیر ۱۱، هم ضلع غربی فاز ۲ پارک نهج‌البلاغه و از ورودی اتوبان حکیم پارک نهج‌البلاغه است و پارکینگ دارد.

مسیر ۴۷ کیلومتری دوچرخه سواری تهران

نظر محمد درویش و جواد قارایی در مورد پروژه مسیر زندگی

امیدوارم این فضاها در تهران افزایش یابد

محمد درویش، فعال محیط‌زیست: مسیر سرزندگی در منطقه ۲ که اتفاقاً اسم زیبایی هم برایش انتخاب شده، فقط برای دوچرخه‌سوارها و اسکوترسوارها نیست؛ همه شهروندانی که می‌خواهند در یک مسیر امن و دلپذیر پیاده‌روی کنند و از تماشای فضای سبز، چشم‌انداز زیبا و آب‌نماها در طول این مسیر لذت ببرند و یک خاطره خوب برای خود و فرزندانشان بسازند، می‌توانند از این مسیر بهره‌مند شوند. درواقع همه کسانی که به دنبال تاب‌آوری دوباره شهری هستند قطعاً از این مسیر لذت می‌برند. امیدوارم تعداد این فضاهای همدلی در تهران، پرشمار و پرشتاب افزایش پیدا کند.

 کمبود این مسیر در پایتخت احساس می‌شد

جواد قارایی، کارگردان و مستندساز: یکی از امکاناتی که در این پایتخت دوست‌داشتنی کمبودش احساس می‌شد، همین مسیر سرزندگی بود. تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی در دامنه‌های البرز و وجود شیب زیاد به‌شدت از کمبود مسیر دوچرخه‌سواری رنج می‌برد. بسیاری از شهروندان با این معضل روبه‌رو بودند و مطالبه‌گری می‌کردند؛ اما تا امروز مطالباتشان به سرانجام نرسیده بود. خوشبختانه امروز با ایجاد این مسیر گام بزرگی در ساخت یک کلان‌شهر انسان‌محور و همسو با محیط‌زیست و طبیعت برداشته شد و این امکان به وجود آمد که شهروندان مسیری طولانی را با دوچرخه تردد داشته باشند. امیدوارم این مسیر توسعه پیدا کند و در نقاط مختلف شهر از شمال و جنوب تا شرق و غرب هم ایجاد شود تا همه ساکنان این کلان‌شهر به آن دسترسی داشته باشند. به طور ویژه از مدیریت شهری و شهرداری منطقه ۲ برای این ابتکار عمل کمال تشکر را دارد.

شما هم مسیر زندگی را تجربه کرده‌اید؟ مسیر زندگی را چطور دیدید؟ چه بخشی از مسیر زندگی را بیشتر دوست داشتید؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌ها، خاطره‌ها یا حتی پیشنهادهای خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب